25 October 2008

Korv

Engelsk korv är ett kapitel för sig. Innan jag har tillräckligt på fötterna för att kunna delge mina läsare detaljerna om de där små, grå, vörtbrödskryddade sakerna, ska jag berätta vad som håller mitt korvbegär i skick. Det är kabanosen från German Foods på Portobello Road.
Ni ser ju själva, detta är mat för en karl! Utsökt god korv med ordentlig stekyta och av vad jag kan döma, innehållandes mycket kött. Herr kabanos serveras i en hel liten halv baguette dekorerad med mjukstekt lök. Allt detta för bara £2,50.

Den lilla osiga korvkiosken brukar stå parkerad i höjd med korsningen Elgin Crescent flera av veckans dagar. Det är ett par bestämda polska damer som sköter ruljansen och en lördag kan det lätta vara 10 m kö så det vittnar om att det inte bara är jag som diggar lunchen!

6 comments:

Nadja said...

kande mej tvungen att kommentera eftersom jag sjalv bor i london nara portobello road, men sjalv har jag under de 5 ar jag bott har lart mej att uppskatta dessa graa sma kottkorvar sa mycket att jag just avslutat min middag som bestod av just sausages and mash! din blogg hamnar definivt pa min blogglista.

ulrika said...

Av inläggen på d i n blogg att döma, förstår jag bangers & mash t.o.m. står högt på listan :-) Tack för inspirationen och läsning!

Fikatimme said...

Du glömmer väl inte korven på IKEA?

ulrika said...

Fikatimme - vilken utmärkt ursäkt åka till det stora varuhuset snart igen!

Chris said...

Åhhh, detta påminner mig om ett polskt bageri/deli som finns i norra England (Manchester). På en del lördagar säljer de nämligen korv, direkt från (ute)grillen! kryddig tysk Bratwurtz, polska tjocka korvar och en supergod lammkorv med rosmarin bland annat...allt serverat med riktigt, riktigt god senap, förstås!

ulrika said...

Chris, du beskriver utbudet i Manchester så aptitligt att prinskorven som väntar på julbordet nästan bleknar i jämförelse...