6 October 2008

Nytt filter i karaffen

Kranvattnet i stan som jag kommer ifrån, Stockholm, är vatten för en kung! I London är man inte lika bortskämd. Jag har hört att samma vatten passerar kroppen upp till nio gånger här. Så man förstår om det kloreras lite extra. Sen är det av naturen hårt vatten* som rinner i ledningarna och det orsakar något man kallar limescale, direkt översatt kalkfjäll. De här båda egenskaperna på dricksvattnet i vårt hushåll, kommer vi ganska gott tillrätta med hjälp av BRITA WATER TECHNOLOGY.

Den här vattenbringare, som står framme på köksbänken, är ren och skär britateknik. I botten på den blå insatsen sitter ett filter. Det är en patron som innehåller aktivt kol som tar bort doft och smak av klor och andra föroreningar, mjukgörande tillsatser (ion exchange resin) och ger lite mekanisk filtrering. I häller man mediokert kranvatten och ur häller man OK dricksvatten.

Jag bytte patron ikväll. Den nya vägde 125 gram och den jag slängde vägde 195 g (jag använde vår mekaniska köksvåg). 70 gram av salter, kalk och föroreningar i filtret istället för i mig!

*Mina efterforskningar visar att hårt vatten innehåller kalcium, ofta magnesium och bikarbonat och andra salter, dvs CaCO3. Det är lösligt i vatten upp till 70 grader c. Då fälls det fälls det ut och är inte längre lösligt. Här ger eländet avlagringar i vattenkokare, kranar och är "smutsen" man ser på insidan av duschkabinen. CaCO3 fälls också ut i form av droppstenar som man kan se i lummelundagrottorna.

No comments: