29 October 2008

Laktosfri mjölk

För två år sedan gick jag ut med att jag är laktosintolerant. För det var först då det gick upp för mig. Numer undviker jag inte mjölk men mjölksockret och lever ett bättre liv, helt enkelt. Det var ju bara att leta på en annan hylla i mejerikylen, halvera portionerna av glass och vara lite modest med användning av grädde, creme fraiche etc. En period var jag så engagerad att J föreslog jag skulle ha Valios hemsida som startsida i min browser. Det gick aldrig så långt men jag ska erkänna jag var lite orolig över utbudet här i London.

Alla laktosfria produkter är långt ifrån goda. Just Valio passerar med väl godkänt på den punkten. Av någon anledning är finnarna relativt sett ett väldigt laktosintolerant släkte så Valio (Finlands motsvarighet till Arla) har haft goda förutsättningar att utveckla sina produkter. Min favorit är deras laktosfria minimjölk.

Så hur laktosfritt lever jag här i London? Tack, lika fritt som någon annanstans. Utbudet är skralt men min räddare är LactroFree chilled semi skimmed som min mage mår bra av. I den har man filtrerat bort hälften av mjölksockret och tillsatt enzymet laktas som jag uppenbarligen är dålig på att producera själv. Den är jättegod och har lååång hållbarhet, vilket passar mig som inte gör av med några större mängder. Och just idag, till min stora glädje, såg jag en Nyhet på Tesco. LactoFree chilled whole milk, dvs färsk mjölk med 3-4% fetthalt. Nu står mitt hopp till en skimmed milk (lättmjölk) också! Det vore pricken på i:et till grötfrukosten.

2 comments:

manny-ken said...

Funkar inte med för mycket laktos för mig heller numera. Inte ens låglaktos passerar om jag ska konsumera stora mängder mejeriprodukter, som en tallrik fil tex. Stor sorg...

Turbo said...

Jag är inte alls laktosintollerant, men är en MYCKET stor mjölkdrickare! Två liter om dan är inte alls omöjligt. Och jag formligen ÄLSKADE Valios standardmjölk. Mycket bättre än allt annat som finns på marknaden, laktosfri, låglaktos eller "vanlig" mjölk.

Har bott i London lite över ett halvår och saknar ett stort glas god mjölk! Så ska kolla upp Tesco, tack för tipset!

Köoer man bägge sorterna nämda på Tesco?