2 October 2008

Sockrad

Jag visste väl det. Att fernot och flytten förra veckan skulle få oöverskådliga följder - jag har utvecklat ett sockerberoende.

Ni vet hur det är i situationer under press och stress. Man kanske sover dåligt och går på högvarv. Kroppen säger "bränsle nu!" så snart blodsockret faller och man häver i sig kolhydraterna som kommer i ens väg. Kakor, banan, lite müsli direkt ur paketet, mjölkchoklad, tuggummi. Det går liksom bara av farten. "Den energin kan jag behöva så mycket som jag jobbar" tänker man.

När sen projektet är över eller flytten har gått och man kommer ner i varv, fortsätter kroppen skrika efter socker. I mitt fall kan jag inte sluta tänka på varma caffelattes, bullar och annat vitt bröd. I magen känns det som sekunden efter en sträng kolsyrerap. Och det är jobbigt. I mitt fall är det en tupplur, yoga-andning och r i k t i g mat det bästa under avvänjningen.

No comments: