1 October 2008

Välkommen hem!

Jag har ett nytt kök! Det som kan kallas skafferi ser ut så här. Det är en hylla av två, i ett fast väggskåp. I dagsläget är inte ens den enda hyllan full. Jag inser att jag tagit mina 7 sorters mjöl och 3 olika olivoljor för givet. Ett skafferi av den kalibern är många pund och turer till affären bort. Det är ett långsiktigt uppdrag som jag tilldelat mig själv.

Sen finns det kyl och frys i mitt nya kök. Detsamma gäller här - bara hälften av utrymmet kan förfogas över eftersom vi delar kök och lägenhet med ägaren. Men det finns ett inbyggt systemfel här.
Jag tror att byggaren av det här köket inte fått sitt te den eftermiddagen och helt enkelt monterade kylen där frysen skulle sitta. Han hade fått underkänt av min gamla hemkunskapsfröken.


Stäng köksdörren - öppna kylskåpsdörren m o t dig - böj dig över den - se allt uppochner - försök greppa det du ska ha, stående dubbelböjd. Eftersom det här är opraktiskt och ett moment man gör ett par gånger om dagen, har jag funderat på en lösning. Skulle man kunna montera kylskåpsdörren spegelvänd, dvs byta sida på gångjärn och dörrknopp?

Trots sina brister (ju förbättringspotential) har jag redan tagit det nya köket till mitt hjärta! I utbyte mot gasspis och perfekt arbetshöjd ska jag visa min största respekt och slösa med omsorg. Det kommer blir toppen.

2 comments:

Karin H said...

Hallå där!

VAd kul att du kommit igång med bloggen!
Håller helt med dig om placering av kyl och frys!
VAd tänkte han på?
Hoppas du ändå fixar mycket gott där som du brukar göra!
kramar/karin

Aron said...

Det där minns jag! Jag tror det brukar gå att byta! Det är ju lite jobbigt att få ryggskott varje gång man lagar middag :-)