27 November 2008

Grötfrukost - del 2

En del av mina närmaste kan intyga att jag är slav under frukost och helst i form av havregrynsgröt. Men det är en last jag gärna lever med. Det har ju blivit ett par tallrikar under Brittisk flagg vid det här laget och kanske det är nyhetens (?) behag men gröten smakar om möjligt än godare här! Jag har laborerat bland gryn och flingor och tänkte delge mina läsare resultatet* so far.

Jordans Porridge Oats - 1/5
En chansning som inte gav utdelning. Karaktärslösa och sönderkokade på nolltid. Resultat är en slemmig, lös gröt som knappt håller upp för mjölk och sylt. Som tur är blir en blandning av dessa och korngrynen en god och fast gröt.





Sainsbury’s Scottish jumbo porridge oats (Taste the Difference) - 5/5
Det här är finfina havregryn som jag inte lyckats komma over motsvarigheten till i Stockholm. Vad jag gillar är hårdheten. Kan liknas vid rågflingor men med havregrynens sammansättning, dvs höga på gluten som ger en fin fast gröt. Förpackningen sager att de är “gently milled” och jag tror det är tricket. Smaken är “sweet & nutty” smak, som förpackningen påstår. Det blir en god och al dente gröt som kräver en anings längre koktid. För lite mindre tuggmotstånd kokas de här grynen kokas med fördel tillsammans med Sainsbury’s Scottish porridge oats.


Sainsbury’s Scottish porridge oats - 3/5
Finfördelade gryn som för den sakens skull inte är mjuka och tunna. I min smak blir gröten lite väl jämn och “lätt”. De binder fint och går snabbt att koka. Goda i smaken.






Pot Barley Flakes 4/5
Barley är engelska för sädesslaget korn. Jag har inte ätit gröt på kornflingor förut men är positivt överaskad. Det som skiljer de här, som är från Whole Foods, från havregryn är bl a färgen. Grynen är mycket ljusare, som solblekta havregryn. De är hårda och behöver några minuters koktid. Men de förblir al dente och är goda i smaken.


* Jag kokar alltid gröt i kastrull på spisen. Jag har aldrig haft någon micro och är van med kastrull och att röra om.
* Testet bygger på portioner om 1, dvs ca 1 dl gryn + vatten i lagom mängd + nypa salt. Jag ids inte stå och måtta vattnet och efter alla år har jag en känsla för vilken mängd vatten blir bra med typen av flingor och koktid.
* Testet görs i jämförelse med gröten av Saltåkvarns Havregryn (eller dyl) + Axas Grynblandning, lika delar av varje. Den blandningen har jag prövat mig fram till hemma i Sverige och tycker blir godast.

2 comments:

manny-ken said...

Ha ha! Jag gillar att du redovisar hur du utfört testet.

Emma said...

Haha, från en annan slav under frukostgröten. Härliga detaljer! Själv står jag där och mäter med dl-måttet varje morgon, så amatörmässig jag känner mig nu. Men once you go fiberberikade you cant go back, eller vad säger du? Provade änglamarks kravmärkta i veckan som tyvärr gjorde mig besviken, smulig och lös. Dock unnade jag mig lite finare lingonsylt. Eftersom det går åt så mycket brukar jag köra på billigare/smaklösare sylt ibland, men efter svärfars och mammas hemlagade burkar tagit slut kändes det som ett alltför stort steg.