24 November 2008

Pudding

Med anledning av mitt förra inlägg ska jag reda ut en liten detalj. Desserter går under namnet Puddings (eller förkortat Puds) i det landet. Dvs de vanliga gosakerna som paj, tiramisu, panna cotta, glass med frukt eller sticky toffy pudding och andra rätter som inte är lika vanliga i Sverige. Det är alltså inte puddingar det handlar om. Det tog mig en hel höst fatta det under min förra Londonvistelse. Radera ut föreställningen av dallrande, sötsliskiga skapelser baserade på gelatin.

För att göra det ännu krångligare är inte alla Puddings desserter. Ett exempel är Yorkshire Pudding som är ett ursäkert tillbehör till Söndagssteken. Den påminner om en fluffig, krispig tjockpannkaka som gräddats i en mycket välsmord form. Det må låta udda men jag tycker Yorkshire Pudding funkar till rostbiff och sås.

Vad som verkar vara gemensamt för nutida mat- resp sötpuddings är the pastry, dvs (s)mördegen som utgör rättens botten, lock eller båda. Men med anor tillbaka till 1600-talet härstammar Pudding från franskans "boudin" = korv. Stuffade djurtarmar var inte bara ett tillagningssätt för inälvor och kött utan även ris, mjölk, ägg och torkad frukt.

No comments: