15 November 2008

Self raising flour

Jag spelade högt härom kvällen och riskerade hela syjuntans sötfika. För jag testade faktiskt ett recept UTAN bakpulver och baserat på ett mjöl jag aldrig bakat på förr. Jag har inte sprungit på det i Sverige men här i Storbrittanien verkar det vara vanligt med "self raising flour", dvs mjöl mixat med bakpulver ("raising agents").

Jag har varit inne på utbudet av mjöl i en tidigare blogg och hittills har jag hållt mig till beprövade varianter, dvs kärnvetemjöl (plain flour) och grahamsmjöl (light brown plain flour). Så mycket har jag dessutom fattat att "strong flour" är detsamma som mjöl rikt på protein. Deg på sådant mjöl behöver bearbetas lite längre och lite "starkare" för att utveckla gluten som gör att brödet får volym. Det är lika med Kungsörnens "Vetemjöl Special" för mig.

Perfektionisten i mig stod inte tillbaka hela vägen för experimentlustan som föll på, så jag gick till väga så här. Jag kollade upp Allinson på nätet (en stor mjölproducent som verkar vara kvalitet) och ett recept på en mjuk kaka baserad på self raising flour. Mitt val blev en Lemon Cake. Den blev supergod och reste sig jättefint! Kanske en aningens torr så nästa gång tar jag mindre mjöl och har i ytterligare en sked lemon curd. Fåfäng som jag är rörde jag i vallmofrö också (oreceptenligt) för att det blir en så vacker kaka då. Kanske det var dem som torkade upp. Frånsett det var resultatet övertygande - har du inte bakpulver hemma funkar self raising flour ypperligt.

Jag skulle vilja lägga till en intressant detalj. Receptet följde ingen av de 2 typiska metoderna för sockerkaksbak:
ägg + socker =>poröst
+ mjöl + smält smör
alt
smör + socker => poröst
+ ägg + mjöl + ev vätska.
Istället rörde jag ihop smeten som på en pastry-bas:
mjöl + smör => smuldeg
+ ägg + socker, citron.
Funkar också ypperligt.

1 comment:

Emma-Li Beaven said...

Hej!
Tack för tipsen om mjöl. Är själv boende i England och har så här vid juletider lite problem med bakandet och matlagandet. Saknar en massa ingredienser och tycker det är svårt att hitta ersättningsingredienser.
Ska nu baka kanelbullar och ville kolla skillnaderna på olika mjölsorter. Tror, efter att ha läst din blogg att det får bli Plain Flour idag.
Ha det gott!
MVH Emma-Li