23 November 2008

Spotted Dick

"Om vi frågar vad det är kommer vi bara göra bort oss" sade min bordsgranne när jag gjorde honom uppmärksam på vad som stod i dessertmenyn. Läser man "Spotted Dick with custard" på raden efter Chocolate mousse kan det var lite svårt att släppa. I synnerhet som man är ny på det Engelska språket och gör en enkelspårig association till det manliga könsorganet.

Men jag var ju tvungen fråga engelsmännen i sällskapet vad det var. Någon liknade den vid "comfort food" och någon sade motsvarigheten, nämligen något som var så äckligt i skolbespisningen att du aldrig tittat åt det som vuxen. Lite som i fallet (tjock)pannkaka. Sällskapet rynkade på näsan och tyckte jag var "modig" som beställde den för jag var ju bara tvungen.

Beskrivningen stämde väl överens med vad som serverades - en ljus mjuk kaka med russin i, indränkt i varm vaniljsås. Den här var kryddad med ingefära och gav mig lite pepparkaksvibbar.

Spotted Dick är ingen höjdare, som min pappa skulle sagt.

Och för er som otåligt vill veta vart rättens namn kommer ifrån (och Spotted Dick är inte till allas gillande - mataffärskedjor och sjukhuskockar har tydligen fått döpa om rätten) kan stilla er nyfikenhet här och här.

3 comments:

sabulous said...

Har du hort talas om Pork Faggots?! Titta i frysdisken pa mat affaren... :)

ulrika said...

Hjälp. Något mer som är associerbart till det manliga könsorganet? Det låter som någon slags korv, eh.

sabulous said...

Savitt ja kunde rakna ut fran paketet verkar de va na sorts bollar... Flask bollar? Ja har tyvarr (?) inte smakat dom eftersom ja e vegetarian!