3 November 2008

Vaniljsås

Det här ska engelsmännen ha cred för. Deras vaniljsås som är i en klass för sig. Jag är även imponerad av statusen efterrättspajer har i det här landet och det sitter ju i benstommen - ingen äppelpaj utan vaniljsås. På puben riskerar man att få den serverad varm men handlar man på affären gör man ju som man vill med den saken.

Jag har prövat Sainsbury's, Tesco's och Waitrose's (tre stora mataffärskedjor) utbud av "fresh vanilla custard". Alla tre har varit så perfekt krämiga och goda från äkta vanilj att jag kan äta vaniljsåsen med sked direkt ur förpackningen (eller förresten det kan jag inte, jag är ju laktosintolerant).

3 comments:

Nadja said...

det slar ju verkligen svenska pulver versionen, men lika enkelt!

ulrika said...

Nadja, jag tycker inte ens Keldas Vaniljvisp kommer i närheten! Den kommer på tetra och vispas fluffig. Den var min favorit på ICA. Men jag kanske borde hålla tyst nu och låta mina läsare tro jag skrapar vaniljstång och kokar ihop min egna sås, he he.

Emma said...

Mmmm.. vaniljsås. Hos T´s mormor fick vi förra veckan stekta äpplen serverade till den. Man kan ha mycket gott till vaniljsås!