29 December 2008

Christmas Butterscotch Pie

Det här är min älskade kusindotter som är i färd med att sluka sin femtielfte portion "kolaglass". Som middag. Bättre betyg än det kan man inte ge mig.

Jag tog en skopa London med mig till Stockholm i jul. I form av Mince Pie och ett av recepten från "Nigella's Christmas Kitchen" som resulterade i en annandagsdessert som inte gick av för hackor. Tro oss.

Enligt Nigella är Butterscotch Pie en klassiker från 50-talet. Fyllningen i originalet är tung på brunt socker, smör, majsmjöl och ägg. Toppad med maräng eller grädde. Min variant (inspirerad av Nigellas) är digestivebotten spetsad med hackad choklad, vaniljglassfyllning toppad med kolasås heaven.

Jag kokade faktiskt inte min egen Butterscotch eftersom det finns ett enklare sätt att göra en precis lika ljuvligt god kolasås. Visste ni att man kan trolla med en konservburk kondenserad mjölk? Lägg den (OBS oöppnad!) i en kastrull med kokande vatten. Låt sjuda i 2,5 - 3h beroende på hur stor burken är, hela tiden täckt av vatten. Ta upp, kyl under rinnande kallt vatten tills burken har svalnat och kokningen avstannat. Nu kommer konservöppnaren till använding. Jag bredde det ljumma innehållet över glassen och frös igen. Vid servering dekorerade jag med klyftorna från 2 frusna klementiner.

Inga moment i ugnen men tre i frysen. Lite tidskrävande men urgott.

No comments: