7 December 2008

Fish Pie (Pass It On!)

Tidigare i höstas kunde man titta på Ministry of Food med Jamie Oliver på Channel 4. Ni vet han som läspar lite och surrar på halvcockney? Många känner nog Jamie Oliver som den typiska jag-lagar-mat-i-stylat-kök-på-färgsprakande-ingridienser-och-misslyckas-aldrig-med-såsen-TVkocken. Men den här serien matlagningsprogram hade något av ett folkbildande syfte likt tidigare "dokumentär" TV han gjort. Jamie har bl a slagit ett slag för den dåliga skolmaten i Engelska skolor och grundat en kedja restauranger för att ge tonåriga bråkstakar en chans på restaurang- och kockyrket. Respekt.

I Ministry of Food, vars namn kommer från den Engelska myndigheten som tillsattes för matrationalisering under andra världskriget och framåt, är Jamies kall att få England att laga hemlagad, nyttig mat igen. I motsats till att proppa i sig ohälsosam fast food och inte sätta en fot i köket. Det vill han uppnå genom att lära folk ett recept som de, när de lärt sig laga rätten ifråga, i sin tur ska lära 2 familjemedlemmar, polare eller arbetskamrater laga! Så ska konsten sprida sig som en löpeld. Som ett kedjeköksbrev. Programmen har utspelat sig i Rotherham, South Yorkshire som fått utstå hans påhitt och sanna engemang.

Jag har tittat med förtjusning! Och signat upp online. Och bidragit genom att laga (inte så mycket lära laga faktiskt) Fish Pie till J och H. Min Pass It On-kedja består än så länge alltså bara av 2 adepter och tyvärr har ingen av dem Passed the Fish Pie On än. Men jag tar även chansen här på blogen! Vill ni vara med?

Vadå Fish Pie? säger ni. Ja, fiskgratäng då. Sen fick jag en variant av fiskpudding som barn. Den var gjord på kokt ris, serverad med smält smör och den får jag också associationer till. Minns den faktiskt som en av höjdpunkterna runt middagsbordet hos familjen L i Bredäng. Fish Pie, äkta vara, sorterar under Engelsk husmanskost och är en gammal klassiker. Enligt H är Jamies recept inte särskilt traditionellt eftersom han slänger sig med både chili och spenat.

Jag hade så gärna velat embedda Jamies matlagningsvideo här eftersom jag själv har svårt laga (och lära) för er. Men nejdå. Channel4 vägrar dela med sig av rättigheterna till videon så ni får hålla till godo med en länk istället. (Konstigt, eftersom hela syftet är att sjunga lovsången. Då borde väl alla medel vara tillåtna?!).

Testa nu. Och lova meddela när för då kan vi ju bygga på min Pass It On-kedja!

Slutligen mitt utlåtande. Jag kommer göra Fish Pie fler gånger. Den blev hur god som helst, 3 pers slukade lugnt 4 portioner! Och då för jag J och Hs talan också. Rätten är lätt som en plätt laga. Möjligen att momentet egenlagat potatismos kräver lite koordinationsförmåga. (Det finns bara ett aber - färsk fisk i den här stan är lyxvara så dyrt är det. Men det är ju inte Jamie Olivers fel. Mer om det en annan gång.)

4 comments:

nadjasculiness said...

Hej,

Tack för att du upptäckte att mjölmängden saknades. Jag har nu uppdaterat och felet är borta. Jag har även kontrollkollat hela receptet ytterligare en gång till. Hoppas att du inte började tillaga muffinsen och kunde inte göra klart baket. Jag beklagar verkligen i så fall.

Kul att du bor i London och man kan följa vad som händer i matvärlden där genom din blogg, spännande tycker jag. Jamie gör rätt med "Pass It On" och jag hoppas att han lyckas få britterna på bättre tankar. Jag ska kika lite på detta via din länk.

Må så gott!
Nadja

Karin H said...

stedes

Karin H said...

Hej U!

Det låter underbart gott med Fish Pie! Det kan du lära mig runt nyår så ska jag pass it on. Lovar!

kram/k

ulrika said...

Yay! Vad kul Karin, du är en sann supporter och foodie. Vi gört!