22 December 2008

Mince Pie

Till Lucia bakade jag lussebullar och de blev urgoda och spred julstämning och allt det där vi redan vet. Det måste finnas en Engelsk motsvarighet! Den där lilla munsbiten som vi dräglar över när den väl andländer i början av December men som vi tröttnat på i samma sekund som klapparna har öppnats. Säg hej till the Mince Pie!

För att sprida ljus över fenomenet, tog jag en god matvän, som är Engelska, till hjälp:
Julen närmar sig med stormsteg och man kan se Mince Pies så långt ögat når. Hur många har du ätit hittills?
- 6. Den första på en jullunch med familjen. De 5 andra på en förlovningsfest.
5 stycken! De måste varit goda?
- Hehe. De var mini Mince Pie och så fanns det så många! De serverades varma med en klick brandy butter så jag kunde inte motstå dem.
Beskriv en Perfekt Mince Pie.
- Det är ju naturligtvis en subjektiv fråga men jag föredrar min Mince Pie gjord på mördeg, inte smördeg, eftersom de blir sötare så. Jag har inget emot en kall Mince Pie men jag föredrar den varm efter några minuter i ugnen.
Och tillbehör?
- Jag toppar gärna min med lite grädde!
Vad vet du om dess bakgrund och historia?
- Pinsamt nog ingenting. Men som barn var det tradition att belöna och tacka Tomten för hans besök med ett glas konjak och Mince Pies som ställdes på en bricka på trappen. Morgonen efteråt var den naturligtvis tom.
Några andra måsten på julbordet?
- Christmas Pudding såklart. Och den fruktaden brysselkålen med bread sauce!

Jag har ätit en stycken. I studiesyfte skulle man kunna säga. Jag köpte min på delin runt hörnet för den såg hembakad ut och fanns till styckpris. Annars är det vanliga 6-pack från mataffären. Jag är ju en obotlig sweet tooth så nog gick den ner alltid! "Vuxen" i smaken från sprit eller portvin. Väldigt kryddig av nejlika, ingefära och apelsin. Lika söt man kunde vänta sig från all torkad frukt.

Ett kort sekund funderade jag faktiskt på att baka mina egna. Det var när jag sett Nigella på TV härom kvällen. Det ser så gott och lätt ut när hon gör det (och allt annat hon företar sig i köket eller frysen).



Istället tar jag med mig Sainsbury's färdiglagade Mince Pies hem till Sverige. Samt "Extra Thick Double Cream with Cognac". Det blir mitt bidrag till jullunchen! Det ska bli spännande höra vad familjen tycker.

No comments: