16 December 2008

Äppelsås

I början av Oktober, då det fortfarande dignade av äpplen här, kokade jag äppelkompott. Efter lingonsylt är äppelmos det jag helst äter till havregrynsgröten. Kompotten jag frös in har gått åt för länge sedan och nu har jag gått över till äppelsås.

Apple Sauce heter det här och den står på samma hylla som cumberland sauce och andra tillbehör till söndagssteken. Jag vet inte i vilken utsträckning Apple Sauce tjänar som sylt men om jag bara ätit pannkakor oftare hade den åkt fram då. Den påminner om äppelpuré på burk man ger småbarn. Ganska geleig. God tycker jag. Kollar man in innehållsförteckningen längtar man dock efter egetstompat mos.

Apple (76%) with Preservative: Sodium Metabisulphate
Sugar
Antioxidant: Ascorbic Acid
Gelling Agent: Pectin
Citric Acid with Preservative: Potassium Sorbate.

1 comment:

Nadja said...

Jag at grahamsgrot harom dagen och kande en stor saknad efter appelmos som jag tycker hor till... Det fick bli kanel istallet!