12 January 2009

Ett Gott (nyttigt) år

Januari är bokstavsdieternas och tränings-programmens månad. Nu ska nyårslöften hållas och julmat som lagt sig runt midjan bort! Det är nu eller aldrig på något sätt. Hej och hå.

Hos bokhandlaren, i TV-reklamen och tryckta annonser i vilken dagstidning som helst, matas vi med lightprodukter och träningsredskapen som ryms i ditt vardagsrum. Modellerna släpper aldrig ut magen och lasagne på kikärter är ju bara så gott! Sluta helst ät och räkna med mången annan uppoffring. Bah.

När jag var hos min nya Londonfrisör, en härlig tjej från Götet som jag träffade på nattbussen, utbrast hon "då måste du träna mycket så smal som du är" när jag berättade om maten jag gärna lagar och kakorna jag gärna bakar. Och ja, jag envisas med ashtangayoga, simning och att lyfta skrot på gymet flera mornar i veckan. Inte lika mycket för att nödvändigtvis komma i ett par 27" jeans som för att känna endorfinerna rusa, vara nöjd med min hållning och orka sitta på kontor hela veckan lång.

Jag tror på energi in = energi ut. Dvs se till att få användning för kalorierna! Fortsätt gärna ät men rör på dig i takt med mängden kolhydrater du skyfflar in.

Det finns en liten faktor till i den ekvationen som jag inte är säker på man kan göra så mycket åt. Jag hade inte tänkt på den förrän i somras då jag var på tjejsemester och snacket kring former och storlekar upptog sin beskärda del. Då sade mitt kloka resesällskap hon trodde jag hade en hög ämnesomsättning. Helt enkelt. Ämnesomsättningen (där matsmältningsförmågan spelar in) eller metabolism som är "ett sammanfattande namn på de processer där näringsämnen och läkemedel tas upp, omvandlas, bryts ner i kroppen, omsätts till energi och/eller avlägsnas ur kroppen" påverkar förstås om man har lätt lägga på sig eller inte.

Jag undrar vad som är hönan och ägget av en hög ämnesomsättning? Kan man träna upp sin ämnesomsättning, dvs bygga muskler och underhålla dem tills kroppen ställt in sig på att göra av med mer kalorier? Eller är den medfödd och förblir densamma? I det senare fallet, och om den råkar vara låg, förstår jag om en del har det tufft. I det förra fallet är det bara sätta igång, så kan man slippa stressen nästa Januari när dieterna är här igen! Jag vägrar tro på att man inte kan ha båda; en idealvikt, fika varje dag och massa härliga middagar.

1 comment:

Nadja said...

Jag tror vissa har tur men en naturligt hog amnesomsattning, och att det spelar in hur man ar byggd. Vissa manniskor ska inte vara "smala" utan ar av kraftigare byggd, utan att vara overviktiga eller onyttiga. Jag har markt att jag ligger pa min basta vikt nar jag inte alls funderar over vad jag borde vaga eller ata, utan ater och njuter och lever gott. Da blir jag sugen pa frukt och gronsaker och nyttigt brod, varvat med fetare och "onyttigare" mat, sa att det liksom jamnar ut sej. Jag tankte t.ex igar att nu maste jag nog ha gatt upp i vikt efter julen, sen stallde jag mej pa vagen och sag att jag faktiskt gatt ner ett kilo under min vanliga vikt. Jag har helt enkelt levt, matt bra och atit gott och min kropp gillar det!