5 January 2009

Hej 2009!

Då var man tillbaka i Londres efter nyår i Umeå tillsammans med min bättre hälft och hela hans klan. Underbart är kort och 11 dagar i Sverige förflöt oförskämt trivsamt och lättsamt. Norröver knarrade det under fötterna och bet i kinderna.

Inte för att det var så mycket bättre när man kom hem till sitt. Termostaten i vårt sovrum mätte 13,5 grader celsius. Det är då och där man fattar vilken viktig roll värmedynan har i världsalltet. Nu har gasen fått brinna hela natten och ska få fortsätta göra så tills jag kan gå utan raggsockor i fårskinnstofflorna.

Hemma hos mamma har jag gottat mig i prinskorv, skinkmackor och julmust. Jag har himlat med ögonen över hårt tunnbröd med gravad lax på och svärmors havreflarn med lingongrädde. Tack vare generösa givare kom vi hem med 2 tuber kaviar, Vaniljsocker (Dan Sukker), Krutrök kryddad med akvavit (hårdost från Umeå Mejeri) Polarkakor, bullar och julgodis, löste och samarin. Så nu får surdegen lite sällskap i kylskåpet.

No comments: