8 January 2009

Muffins på amerikanska

Jag tror 2009 är The Year of the Cupcake. Muffinsen kom för säg så där 5 - 6 år sedan. De blev standard i utbudet hos alla coffee shops värda namnet. Muffinsen blev större och större och växte på några år till monstermuffins á la 290g/st.

Med dem kom muffinsformar som var större och stadigare. Toppits Muffinsformar i oblekt smörpapper och knappa 3 cm höga, är väl ett minne blott. De ska åtminstone vara designade i tryckta mönster.

Men nu har muffinsen krympt igen. De är sötare än någonsin, utsökt dekorerade och kallas cupcakes. Inte långt ifrån där vi bor ligger det en cupcake shop och bageri. Kön ringlar sig LÅNG utanför på helgerna. I hyllan på affären har strössel och toppings tagit allsköns färg och form. Man kan t o m hitta virkade cupcakes i presentbutikerna.

Fråga mig inte vad som är nästa cupcake. Jag gör bara en stilla betraktelse och har egentligen inte så mycket mer att komma med. Själv kan jag läsa cupcakes-bloggar i timtals. Än så länge bakar jag mest muffins. Storlek M ska tilläggas. Men med Leilas topping gjord philidelfiaost + florsocker + jordnötssmör + kakao på chokladmuffins, strösslade med rostad kokosrasp och pyntade med syltade apelsinskal är det lugnt cupcakes.

1 comment:

ulrika said...

http://www.holysweet.blogspot.com/