25 January 2009

Pomeranstider

Jag tog det sista av den här marmeladen imorse. Duchy Originals marmelad på apelsin och pomeransfrukt är god och jag kan tänka mig köpa den igen. Eller någon annan från hyllorna på Whole Foods som bågnar av marmelades och presevations. Storbritanien är ju THE place to be när det kommer till sånt smörgåspålägg och jag borde passa på att smaka av utbudet.

Jag är samtidigt rådvill. För det är NU och några veckor framåt jag har chansen att koka min egen marmelad... Pomeransen är här. Det är tufft att koka sin egen, kul ge bort (och vår årsförbrukning är kanske 4 burkar så koket räcker till lite vänner och familj) men framförallt blir det den absolut godaste marmeladen!

Men jag nästan helt oförberedd på en punkt - glasburkar saknas och det innebär månaders planering. Det är nästan halva nöjet, diska och ställa undan den sexkantade burken som innehöll Fontanas Fetaossttärningar och att använda upp det sista av tapenaden bara för att burklocket matchar marmeladen så perfekt.

Hmm. Jag ska göra en inventering i kyl och skafferi till att börja med.

No comments: