3 February 2009

Insnöade

Det sägs vara det värsta snöovädret på 17 år. Och min goda vän H som är nästan dubbelt så gammal har a l d r i g sett London i samma vinterskrud som denna.

Dagar som de 2 sista med nordlig snålblåst och frysgrader blev de 2 första i vår nya lya. Så nu vet vi vad den går för. Den är inget undantag visar det sig, utan är lika uselt isolerad och uppvärmd som merparten av Londons bostäder. Innan vårt bärbara extraelement har levererats får varmluftsugnen surra med öppen lucka.

Det här är Portobello Road. En vanlig tisdag hade gatumarknaden varit i full gång. Åtminstone var tredje ruta i gatan hade upptagits av grönsaksstånd och glada försäljare av bric-a-brac. Men de verkar lika lamslagna som resten av samhällsapparaten. Folk har inte kunnat ta sig till jobbet pga av inställd kommunaltrafik. Kaos med andra ord.

Jag känner mig som en lika stor amatör - har bara ett par gummistövlar dra på mig och utmana modd och halka med. Isdubbar skulle egentligen behövas för vägsalt, snöröjning och grusade gångar är nog ord som inte finns i Londonbornas vokabulär. Men vår nya fastighetsskötare håller fanan högt och har skottat från grinden till porten.

Det är inte bara bussar som ställts in. Sopupphämtningen också. 2 arbetsdagar räcker för att högar av hushållssopor ska bre ut sig med jämna mellanrum på trottoaren. Ingen vacker syn i annars så välmående Kensington & Chelsea borough. Det är inte mycket som ska till för att sätta system i gungning.

1 comment:

Anonymous said...

Jag säger som J: Vilka amatörer!/norrländskan