18 February 2009

Korv och mos

Jag tänker på vad Nadja, min vän här i bloggosfären, skrev strax efter mitt inlägg i vilket jag i förbifarten hängde ut engelsk korv. Hon hävdade motsatsen: att engelsk korv med mos (S&M = sausage and mash) är toppen och hade blivit lite av hennes favorit. Well. Nu vet jag också bättre. Jag känner t o m för vegeratianer som går miste om engelsk korv.

Jag lovade mig själv ge korven här en chans och i December var tiden (och jag) mogen. Då kom jag hem med ett sexpack "British Pork and Fresh Herb" smaksatta med lemon zest från Sainsbury's (Taste the Difference). Jag lagade mos enligt konstens alla regler. Gjorde mig till och reducerade ner rödvin tillsammans med stjälkselleri, finhackad morot, puylinser och soltorkade tomater. Det blev ruggigt gott och bara tack vare korven.

Och idag läser jag en artikel om engelska korvmakare som tagit seden med sig till Kungsholmen i Stockholm. Där går köttkvarnen varm och deras korv sägs t o m ha satt en trend, heh!

Jag ska villigt erkänna att jag kollar in korv i fönstren hos slaktaren. Korta som tjocka som grå till färgen. Helst skulle jag vilja pröva en riktigt dyr rackare för att känna hur den skiljer sig i smak och konsistens.

Middag idag var nästa variant från Sainsbury's. Jag fegade, höll mig till Taste the Difference och valde "Sicilian Sausages. Enriched with fresh fennel, Italian red wine, fresh garlic and herbs". Jag tror jag kunde skönja lite salvia också förstås. Det är en korvkrydda lika säker som mejram är i ärtsoppan. "Vörtbrödskryddade" påstod jag tidigare i all okunnighet men salvia ska det va.

1 comment:

Anonymous said...

Vad trevligt med korv, ser fantastiskt ut! Taylor & Jones kör gästspel på Riche denna vecka och ska testa deras lunch idag! :)

Anders