25 February 2009

Portobello Road (veg)market

Det här är Alan (och jag). Alan kan man hitta på Portobello Road strax norr om korsningen med Elgin Crescent. I ur och skur. Alan är en av de första grönsakshandlarna som tar över efter antiksamlarna i backen av Portobello Road och sedan dominerar gatan fram till viadukten under Westway.

Jag är stamkund hos Alan. Mitt mål med att alltid handla hos Alan är att inte bli förväxlad med en turist och betala turistpriser, dvs motsvarande 6 kr/äpplet. Och det är inga problem för hans utbud och kvalitet gör mig aldrig besviken. Det är bara när någon av hans kvinnliga kollegor nekar att dela på rödkålshuvudena åt mig. Då kan det bli att jag går gatan ner för att handla min halva hos någon annan grönsakshandlare.

Helt i linje med min strategi är jag och Alan lite tjenis nu. Jag fjäskar lite för honom genom att kalla honom vid hans förnamn. Han kallar mig det sedvanliga "love" och på senare tid "lady of leisure" (hjälp). I retur inbillar jag mig att jag får gå före när vi är många som köar och vill handla. Och kanske att han avrundar nedåt om han är på det humöret.

När vi bestämde oss för att flytta i samband med årsskiftet, bubblade oron upp. Skulle jag inte längre kunna fortsätta handla rotsaker och billig paprika hos Alan? Men det löste sig och jag har fortfarande bara 3 minuter bort till honom även om jag numer bor öster om Portobello Road.

När jag började handla mina grönsaker och frukt på marknaden, var jag osäker på om det verkligen är billigare!? Vad gäller priset på frukt, bär, svamp och grönsaker handlarna på Hötorget i Stockholm håller, är jag uppriktigt tveksam. För att slå hål på den (eventuella) myten att det ÄR billigare bestämde jag mig för att göra ett test. Men vet ni, jag har lagt ner den idéen. Det känns inte nödvändigt, dvs jag behöver inte övertala mig själv i alla fall. Mina många inköp är bevis nog - ingen kasse från Alan har kostat mig mer än £4.80 (ca 70 :-). Och då har den varit flera kilo tung.

För att illustrera vad jag menar - det här gick loss på £3.40 (September 2008). Håll med det är value for money! Det är ingredienserna till en tabouleh + ett knappt halvkilo (1 pound) morötter. I högen färska kryddor döljer sig 3 knippor: bladpersilja, koriander och mynta. Det var just detta inköp som skulle fått utstå prisjämförelsen med samma grönsaker från diskarna på Sainsbury's och Tesco (däri bestod testet jag nämnde ovan). Alan hade lätt tagit hem det.

No comments: