24 February 2009

Shrove Tuesday

Idag är det fettisdagen och jag hade velat slå i mig minst två semlor på rak. Som ren och skär tröst om inte annat.

På andra ställen i världen där man inte fattar grejen med vetebröd med vispad grädde på, äts det bl a pannkakor på Shrove Tuesday. Så här, i the UK, är det officiellt idag "Pancake Day". Kopplingen till den kristna traditionen att göra slut på ägg, socker och mjöl inför 40 dagars fasta före påsk, har fallit bort här likaväl som i Sverige. Det hela blir lite som våffeldagen den 25 mars - ett strikt kommersiellt påfund.

Det är inte den amerikanska tjocka, fluffiga pannkakan man är ute efter på Pancake Day. De ska heller inte blandas ihop med franska crêpes utan verkar vara det vi i Sverige associerar med pannkaka - tunn, inte särskilt söt och direkt ur laggen. Ett traditionellt tillbehör här är florsocker och citron.

Tja, man tar väl seden vid hornen. Så jag stängde kylskåpsdörren om mandelmassa och jäst och rörde ihop 2 ägg med lite mjöl och mjölk, socker + salt. Efter linssoppa à la Ottolenghi (laga den!) strödde vi över rivet citronskal + juice och lite av apelsinsockerlagen från orangettes-koket förra helgen och sprinklade med florsocker + kanel. Och jag sade det jag alltid säger när jag äter hemgräddade pankisar - varför gör jag det inte oftare?! Så gott det är.

3 comments:

Anonymous said...

JA, varför gör man inte det oftare? Det är ju så gott.
Äter det endast på mitt jobb och då NJUUUTER jag/K

ulrika said...

K antar jag är Karin H. Då måste jag bara tillägga att när vi åt våra på Pancake Day, drömde sig J drömde bort över pannakakorna med smör (!) han fick som barn av O. Det var så rart.

Fikatimme said...

Självklart att det ska vara smör på pannkakorna.