23 April 2009

Köksträdgården

Knaak och brak säger det, näsan kliar lite och jag känner för att pröva joggingskorna igen. Varje år känns den som ett lika stort under och tar fram superkrafter man inte trodde man hade. Våren. I sisådär två veckor. Sen kommer sommaren på direkten.

Så här grön, utslagen och blommig var vår gård redan i söndags, 19e april. (Vilken bonus va? Två extra sommarmånader får man som Londonbo.) Om morgnarna vaknar man till sången av stare och annan småfågel som tydligen gillar vår lilla gård.

Nu har vi ingen takterass, balkong eller bakgård så det enda jag kommer kunna odla är drömmarna om att sätta ut sticklingar och rensa ogräs. Däremot har vi väldigt djupa fönsterbrädor. Så ser husen ut på många håll i London och med fönster som man öppnar genom att skjuta upp dem i vertikalled, får krukor och blomlådor gott om plats.

Jag diskuterade saken med Svärmor som var på besök för några veckor sedan och hon peppade mig till tusen. Sen dess har jag fantiserat om lupin, storbladig persilja, rosmarin, pelargon, lavendel, murgröna.


Men det blir inget av med det. Om jag nu inte ska bli Kärringen mot Strömmen och riskera hälsan på grannens lilla dotter som just klivit utanför dörren, när min lavendelkruka välter och störtdyker. För tittar man riktigt noga är det INGEN av alla mina grannar som odlar kryddträdgårdar eller lupiner. Jag kan inte se en enda kruka på ett enda fönsterbräde. För det saknas "securement", det har vår fastighetsskötare berättat när jag lydigt frågade om lov.

4 comments:

Anonymous said...

Buhuuu...vad synd! Och synd om dig som verkligen gillar blommor och trädgård :( /Karin

Nadja said...

Ah vilket fint hus nu bor i! Maste fa komma och halsa pa nan gang! Forresten far du komma och hanga i var tradgard i sommar, den ar skitstor.

ulrika said...

Nadja vad kul, du är välkommen precis när du vill. Det är kanske här vi ska ta vår fika?! Skiner solen är inte vår (delade) gård så dum den heller...

Emma said...

ahhh... våren/sommaren! jag sväljer och går ut i ett grått umeå. men jag knyter handen i fickan och börjar planera balkongen...
men du, secure och secure. kan inte din jh-teknik till pojkvän surra fast några krukor eller tänka ut nån smart konstruktion! detta måste ju gå att ordna! kramar