28 April 2009

Nobody does it like Granola

Om jag nu ska vara värd namnet frukosttipsare, är det inte utan receptet på min granola. Den är vida omtalad för jag talar så mycket om den och envisas med att ge den i gåva till värdinnan när jag blir bortbjuden och för att jag släpar med granolaportioner på Siciliensemestern. (Och så har jag lovat ut receptet sen lääänge och till många. Ni hittar förlagan till min variant i "Kärlek, Oliver och Timjan" av Anna Bergenström).

4 dl havregryn
4 dl råg- eller veteflingor
1 dl ljusa (eller mörka) linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
1,5 dl kokosflingor
2 dl grovt hackade nötter (hasselnöt, valnöt, paranöt - granolan blir god på de flesta)
1 msk vaniljsocker
1 tsk kanel
2 nypor flingsalt

1/2 dl ljus sirap + 1 dl vatten + 1/2 dl raps- eller solrosolja

Smöra en ugnsplåt med riktigt smör.
Blanda torra grejer. Vispa ihop rinnande grejer.
Häll vått på torrt och använd HÄNDERNA till att krama ihop till fuktiga klumpar.
Strö varsamt ut klumparna på plåten. (Vill du ha en mer finfördelad grenola, behöver du inte krama så mycket och inte vara så varsam).
Och det är nu müsli blir granola, genom att den bakas av i ugn! Men bränn inte upp den så passa noga under gräddning.
Ställ in plåten mitt i 200 grader varm ugn.
Vänd klumparna och rör om efter kanterna efter 20-25 minuter.
Ge granolan ca 15 minuter till i ugnen så den får fin färg jämnt över och blir knastertorr.
Låt svalna.
Förvara på burk med lock.
Säg hej till finfrukosten dagen därpå.

No comments: