14 May 2009

Lokalt odlad exotisk frukt

"Devon has a great climate for growing chillies so we've decided to support British farmers in making this traditionally hot Mexican sauce". Sedär ja. Ungefär lika väntat som om Örnsköldsvik skulle ha odlat wasabirot och försett sushirestaurangerna i Stockholm med. Men det här läste jag på en alldeles riktig flaska med alldeles hot Mexican sauce, som stod på bordet på Wahaca där jag åt min middag ikväll. Det är South Devon Chilli Farm som odlar plantorna, skördar chillifrukter och skickar röd sås till Wahacas restauranger som är ett stycke Mexico market food fast i Westfield shoppingcenter.

Tacosen jag åt ställde förresten mina föreställningar om Tacos på ända. MJUKA minimajsbröd med en liten hög anchochillikryddat långkokt mört griskött med syltad rödlök på toppen. Perfekta och jättegoda.

Varje gång jag äter mexikansk mat blir jag överaskad. Glatt överaskad som idag eller besviken och totalförvirrad som på den där lilla texmexbar i Orange County i Californien. Ett stenkast från Yukatanhalvön, relativt sett, så jag hade förväntningar få the real stuff serverat. Min tallrik med Enchiladas var en sörja av bönröra, smält ost och ris som lätt kunde gått som skolmat från en av Stockholms kranskommuner. Men samma sylta serverade Fajitas på biff som var bland det godaste jag någonsin ätit.

Med oss hem från Wahaca fick vi vad som ser ut som tändstickskit. Men det är inte tändstickor. Det är små små stavar och i toppen sitter det frön av Serrano Chilli inkilade. Stavarna ska man plantera i fuktig jord och 75 dagar senare kan man mixa salsan.

No comments: