25 May 2009

Little Steamed Parcels of Deliciousness

Jag minns en flera år gammal diskussion i DN PåStan. Den tog avstamp i en recension av en restaurang i Gamla Stan och deras Dim sum-lunch. I sann DN PåStan-anda, handlade sen inlägg och tyckande om huruvida en äkta Dim sum-lunch överhuvud taget gick att få i Stockholm. Slutsatsen, om jag vill minnas, var att den här kinakrogen i närheten av Kornhams Torg serverade Dim sum så bra det någonsin skulle smaka.

Jag begrep ingenting. Hade inte ätit Dim sum vid det här laget och föreställde mig någon typ av kinesisk sushi. Vadå köande kinesiska affärsmän? Vad är det för fel på vår svenska gravvlacks nu då? Ja ja, JAG ska äta mina ångade grönsaksknyten i en stad där det kinesiska köket är i bättre form, tänkte jag.

Tror ni jag har ätit Dim sum-lunch i London China Town än? Nope. Men jag har just varit på Ping Pong i västra London.

Dim sum betyder "touch the heart" och serverades back in the days som tilltugg till eftermiddagstéet på Kinas berömda tehus. Man kanske tillbringat en dag längs Sidenvägen, ville ta en uppfriskande kopp yunna, få sig något i magen och skvallra lite. De här små munsbitarna ansågs ursprungligen inte som ett komplett mål och Dim sum sorterar fortfarande som "lätt" mat. De serveras t o m som frukost i Kina. Därav traditionen att äta Dim sum till lunch, gärna med familjen. Ni vet hur det är med plockmat - det pillas, prövas och är ett kul sätt att äta OCH umgås på.

Även téet verkar hänga med sen det begav sig. Témenyn på Ping Pong var i en klass för sig. Glöm påste, jag tror inte ens det fanns vanligt löste - man får en teblomma som slår ut i glaset!

Jag var så mätt, så lätt och så belåten efter den här lunchen att jag redan längtar tills nästa gång jag får lyfta av locket på en Dim sum-korg som fortfarande ångar. Jag ska inte ens ge mig på att försöka beskriva alla dumplings och andra små knyten vi beställde, vad de var fyllda med, om de var ångkokta eller friterade. Istället ska ni titta på en söt liten video med en söt Head of Chef:

how dim sum is made from pingpongdimsum on Vimeo.

No comments: