10 May 2009

PIMM's

Det var en blygsam men innerlig förhoppning jag hade med dagens utflykt. För vart annars än här, bland en tredagars samling av entusiaster och yrkesutövare? När vi promenerat över Henry VIII gamla ägor under 5oo år gamla ekar, möttes vi av fler tält än vi kunde se slutet på. Men i det första vi klev in i, stod två ståta exemplar av Brother, 70-tal! Så jag hade just fått min riktiga stickmaskins-tutorial och befann mig sålunda på ett annat kreativt plan när jag oväntat sprang in i en gammal kär bekant från en och annan sommarkväll.

Plötsligt stod jag där, i gassande solsken, med gräs under fötterna och ett glas Pimm's i handen. Just som det ska vara. Och äntligen i rätt land. För om det är något jag förknippar Storbritanien och sommar med, så är det Pimm's!

James Pimm är den som kan ta åt sig äran, en krögare i London på 1840-talet som mixtrade med kryddor och gin i sin digestif efter ostronen. Hans "No. 1 Cup" är en klassiker än idag. Detta kryddade gin som med is + soda + grönsaker + frukt*, ofta serveras ur kanna och slinker ner som läskeblask. Den vi fick på Slöjd- och Hantverksfestivalen idag, serverades med Schweppes Lemonade och det utnämner jag till bästa Pimmsvirket här och nu. Vi skålade för Handarbetets ädla konst. Och sommaren såklart.

* Myntablad, apelsin, gurka och jordgubbar.

1 comment:

Anonymous said...

Drack Pimms vid vår senaste Londonvistelse. Inte dumt alls;) /K