22 May 2009

Sparris

I såväl Sverige som Storbritanien är vi mitt upp i sparrisyran. Sparris i risotton, till omeletten eller bara sparris med sparris och lite citronsmör vid sidan av. Men jag tänkte upphålla mig vid sparrissyran. Med en blogg som ska fyllas ges inte längre några ursäkter. För det är ett känsligt ämne, åtminstone privat så liten varning utfärdas.

Men först kan jag lugna er som går i samma tankar som jag gick i. Luktar det högst besynnerligt, och inte alls som det brukar göra när du kissar, utan närmast apa efter att du har ätit grön färsk sparris är det ingen fara. Det är inte dina njurar som har slutat fungera. Du är inte matförgiftad. Du är inte sjuk i underlivet. Däremot verkar det som att du tillhör de 22% av människosläktet som har den genetiska sammansättningen för att kunna uppfatta att det luktar apa om sparrisurin. Så du kanske inte ens behöver oroa dig för att nästa person på wc undrar vad du egentligen gjorde där inne. Och sparris har en vätskedrivande effekt så det där med toabesöket är ofrånkomligt.

Sparrisen innehåller en unik liten svavelmolekyl (S2(CH2)2CHCO2H) som inte finns i några andra grönsaker så den kallas helt enkelt sparrissyra. I mage och tarmar bryts sparrissyran ner till en radda svavel- och sulfidhaltiga sammansättningar. Det är dom som luktar apa på wc. För de hänger med hela vägen - det är ju faktiskt med urinet kroppen gör sig av med restämnen. Ju yngre och färskare sparris, desto mer apa luktar det. Alla som käkar käkar färsk grön sparris producerar svavelföroreningar i större eller mindre utsträckning. Det visar tre studier som gjordes på 80-talet. Men samma undersökningar visar alltså att bara 22% av världens befolkning bär på den kromosom som är en förutsättning för att du ska känna lukten av de här svavelodörerna. Högst fascinerande tycker jag.

Tack och förlåt.

2 comments:

m said...

va?! är vi bara 22% som uppfattar den lukten? var har du fått de uppgifterna ifrån? det låter ju jättekonstigt! jag trodde att det var nåt som gällde alla...

ulrika said...

Ja, visst är det en udda siffra? Själv tycker jag slutsatsen i sig, att bara är v i s s a personer som uppfattar den här lukten, är lika märklig. Min källkritiska granskning platsar kanske inte i en akademisk avhandling men mina uppgifter kommer från Wikipedia som i sin tur referar till 5 källor i fotnoten: http://en.wikipedia.org/wiki/Asparagus#Prevalence_of_production_and_identification