2 May 2009

Småkakor och storbolag

Längst in i vårt kylskåp har den här gubben glasburk gömt sig. Och han har verkligen lyckats hålla låg profil, för vår lilla kyl ger inte direkt plats till en skog av glasburkar att komma bort ibland.

För egen del har jag nonchalerat vår Hazelnut Chocolate Spread stenhårt i tron på att den passerat sitt bästföre-datum sen länge. För visst är det så med glasburkarna i kylen att även om man inte rört dem på 3 månader - för man äter ju inte syltlök till så många rätter - har man örnkoll på vad som finns i varje burk och vart de står. Istället har jag överlämnat den här burkens öde åt J som var den av oss som i något il handlade Hazelnut Chocolat Spread. Men hur sötsugen han än varit i perioder (läs: slutat snusa) har den här burken fått stå i fred.

Green & Black's är ett chokladmärke som gått samma väg som Ben & Jerry (glassen). Initierat av eldsjälar som från början var inne på organiskt odlat och Fairtrade. De satsade i liten skala men med perfekt tajming och fick sålunda snabbt och lätt rull på affärer och chokladkakor. 14 år senare knackade Stora Chokladjätten (Cadbury; Storbritaniens Marabou) på dörren och kunde lämpligt nog skjuta till det kapital som en expansion förutsatte. Även om Cadbury som ny ägare, bedyrar att Green & Black sköts som ett unikt, fristående varumärke har ju såklart lite av under dog-glansen gått bort. Men deras choklad, kakaopulver, cookies håller fortfarande hög kvalitet och är en stor favorit hos mig. Och med Green & Black i familjen är nyligen ALL Cadburys mjölkchoklad Fairtradecertifierad! Det är ju ändå hedersvärt.

En dag i baktagen, inspirerad av Underbara Clara och med ett obevekligt sug efter mördegskakor (short bread, som det heter här) fick choklad- och hasselnötscremen bli mina matskedar nougat! Tänk er Nutella men med en rikare chokladsmak. Eller som en chokladsockerkakssmet med hasselnötsmassa i. Yum såklart. Alldeles för sött för mig på toasten men toppen att baka, fylla och glasyrera med.

2 comments:

Elin said...

Tack för tips! Jag åt mig igenom hela Green&Blacks sortiment förra sommaren under semesterveckan i Yorkshire, gillar deras "småbitar" till kaffet :)

ulrika said...
This comment has been removed by a blog administrator.