1 June 2009

AGA cooking (I wish)

Igår kväll hade vi finfrämmande av en världsturnerande trummis som gästar London med ett franskt band men som är västerbottning i hjärtat. Spontana som faktiskt också vi kan vara, bjöd vi in på middag. Och han ville komma! Så kvällen till ära och för något mer att äta efter Pad Thai-nudlarna vi serverade à la koncept "här är ditt kylskåp", lagade jag mitt första recept ämnat för matlagning på en - ta daa! - AGA-ugn.

Inte så att jag har någon AGA eller ens planerar att utrusta mitt kök med en, men jag har ju ett nyårslöfte att hålla. Så jag lånade "Mary Berry's New AGA cookbook" på biblioteket i förra veckan. Förutom alla recept står det att läsa och lära om värmen på de olika plattorna och i värmeugnarna, rengöring och utrustning. Det är därför boken ligger här hemma. Men nu kom den faktiskt också till r i k t i g användning för jag hittade ett recept på Lemon Meringue Pie. Det gillar trummisar, tänkte jag.

Man kan ju undra vilken värme och ugn jag gräddade min citron & marängpaj i. För den är välgräddad. Välbränd kan man säga utan att överdriva. Och jag v a r tvungen improvisera för en AGA-ugn har inga grillelement och följdaktligen sade inte receptet något om det här momentet - ett minst sagt fåfängligt moment. Men inget dåligt ljus över min ugn. Det var jag som klantade mig och missbedömde antalet sekunder maräng behöver under ett 250 grader varmt grillelement... Jag kan berätta att maräng gjord på äggvita och socker, inget annat tillsatt, som står 3 cm därunder kan fatta eld. Taniga men läskigt blåa flammor som slår upp ur en springform ska man passa sig för.

Som tur är verkar inte maräng bete sig som bechamel (botten bränd = allting smakar bränt) så slutet gott ändå.

No comments: