22 June 2009

Ärtsoppa

Sen jag flyttade till London har nog två påsar med frysta gröna ärtor gått åt. Och då är inte jag personen som går igång särskilt hårt på ärtor. Likt många småungar och tonåringar som ratar grönprickiga risrätter och pastasåser, har nog jag också haft perioder av obstinat ärtvägran. Men de går inte att undvika i det här landet. Engelsk husmanskost är inte densamma utan gröna ärter eller mushy peas. Lätt hjärntvätt.

Likt jättebönorna jag skrev om för inte så länge sedan, har jag nu stiftat bekantskap med den frysta gröna ärtans färska, bättre jag som det dräller av så här års! Skillnaden är stor - som färsk är ärtan spänstig, lite utmanande bitter och mycket näringsrikare (inbillar jag mig).

Jag sköt skepnaden ärtsoppa tar sig under torsdagens bricklunch åt sidan och kokade grön ärtsoppa, för grönare är skönare:







Plocka eller handla 400 g färska gröna ärtor på marknaden.







Sprita dem, d v s pilla ur ärtorna ur dess skidor.


Koka ärtskidorna i vatten i 15 minuter.
Låt en buljontärning och en 1/4 gul lök koka med.
Om du har något hemma, slå i en slurk vitt vin. Det vinner de flesta soppor på.

Gör inte misstaget jag brukar göra - häll av men spara överflödig bouillong!
Det är lättare att späda av än att tjocka till.
En vattnig soppa blir aldrig god.
Plugga in din mixerstav eller food processor. Mixa mjuka ärtskidor och buljong. Sila soppan.

Tillsätt de små söta ärtorna som snällt legat och väntat på att få göra entré
Koka i 5 minuter till. (Likt jordgubbar marinerade i sin egen juice, är färska ärtor kokta i sitt eget spad delikat.)
Mixa soppan en andra gång.
Har du inte kokat på vitt vin, låt lite citronsaft väga upp det söta och salta.
Rör i en matsked högoktanig crême fraiche och en tesked fransk senap.
Lite salt. Vitpeppar!






Ät den här soppan varm som kall.
Getost och knaperstekt bacon längtar efter att få vara med på ett hörn.

No comments: