9 June 2009

Lemon Undrizzled Cake

Ett antal bak och 7 månader senare skulle jag vilja säga att idag blev den perfekt. Luftfuktighet, digitalvåg och motivation i samspel!

Jag har låtit mig inspirerats av Lemon Drizzle Cake som ofta ackompanjerar croissanter, flap jacks och brownies på Londons coffee shops. Och det är en fantastisk god kaka till téet.

Jag föredrar en odrizzlad citronkaka. Det blir lite väl sött och sliskigt att dränka en mjuk kaka i citron- och sockerlag. Jag har funnit att herr Butternut och lite lemon curd bidrar till en lika saftig och citronstark kaka. Så handla upp er på 2 ekologiska citroner, vallmofrö och lite av min favoritpumpa (resten har ni säkert hemma) och baka en kaka nu.

Värm ugnen till 175 grader.
Finriv 150g av herr Butternut.
Finriv skalet från 2 citroner och krama saften ur den ena.
Smöra en form och "bröa" den med kokosflingor (obs viktigt! Inget skorpmjöl i den här formen).

2 ägg + 175 g socker (jag använder ett ljust oraffinerat socker) + 120 ml neutral matolja vispas fluffigt och ljust med elvisp.

Rör ner:
100 g grahamsmjöl + 100 g vitt vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
0,5 dl lemon curd
2 msk apelsin- och pomeransmarmelad (gelen)
citronzest + citronsaft + riven butternut
1,5 msk vallmofrö

Gräddda.
40 min i 175 grader

No comments: