2 July 2009

Frangipane

Svenska recept på kakor som innehåller mycket mald mandel, är ju 9 av 10 gånger baserade på mandelmassa. Den färdigmassade som kommer i liten rulle om 250g. Men i London finns ingen mandelmassa (det fick ju jag lära mig av redan i höstas på Whole Foods). "Marzipan" finns. Det vill säga marsipan, som sällan funkar att ersätta mandelmassa med för fullgott resultat.

Här anger istället recepten "ground almonds" (mald mandel). Och det fina i kråksången är att det är enkelt fixat. Liten fipplig, tidskrävande mandelkvarn à la 50-tal behövs icke. Man knatar bara upp till bakningshyllan i affären och hittar små påsar med färdigmald mandel!

Frangipane [frannjipejn] alt [frannjipani], egengjord mandelfyllning är god som synden och jag har just upptäckt hur överlägset mald mandel är mandelmassa. Tillsammans med mycket smör, mycket socker och ägg blir det en perfekt fyllning i pajskalet! Jag toppade med färska aprikoser, skurna i halvor och gräddade allt i samma tagning i runt 70 minuter tills mitten av pajen just hade stannat. Sagolikt gott.

Den malda mandeln inhandlade jag för en spottstyver på kryddbutiken på 115-119 Drummond Street. Den ligger mitt emot yoga shalan där jag rullar ut mattan då och då. Det här stället kan liknas vid ett kryddvaruhus och skulle kunna vara RAJAH's officiella utskänkningsställe. Ingen kryddpåse väger mindre än 100g. En och samma hylla hyser så många varianter av Cumin Powder att peppet man jobbat upp på att laga en fish curry enligt konstens alla regler, flyger allsköns väg. Och påsarna med mald mandel är nog tänkta för currys, snarare än kaloribomber serverade ur pajform.

No comments: