24 August 2009

Garden party

Underbart är kort. Eller förresten, 6 veckor är inte alls kort och är det längsta jag varit sommarledig sen jag gick i grundskolan. Men nu har jag bytt Stockholm mot London igen. Åter i mitt kvarter är det mesta sig likt, det är som jag var här igår.

Som guldkant på min första helg tillbaka på Pinehurst Court, var det grillfest på gården! Den omtalade, årliga. Som relativt nya hyresgäster har vi inte hunnit med någon än. Vårt hus har 3 trappuppgångar och 5-6 våningar (totalt 102 hushåll) så det är inte lätt hålla reda på alla grannar. Men vad bättre tillfälle att bekanta sig åtminstone med några, än en gårdsfest? Tänkte jag och släpade med mig J.

Och bekantskap stiftades allt, under väldigt trevliga former. Det är märkligt hur många gemensamma intressen man kan ha med en bunt främlingar i trappuppgången bredvid - espressomaskiner, TV-serier, musikinstrument, tennis m.m. Jag vill ge britterna en stor eloge till deras talang att mingla och föra lättsamma, utan att för den sakens skull vara ytliga, konversationer! Sociala proffs.

Vi tog med något att hälla i glasen, vår care taker skötte grillen (koleldad, modell monsterstor) med bravur och "föreningen" stod för maten. J komponerade visserligen spett med haloumi + jätteräckor + grönsaker men till oss andra fanns det hamburgare, grillspett med kyckling och nötkött. I mängder. Tillbehören var de samma jag skulle väntat mig till grillat hemma i Sverige. Lite salsa, (vinägersur) potatissallad och grönsallad. Tyvärr hade jag ätit mig mätt när korven (den engelska) väl kom av grillen.

Sen kom det fram en annan mycket intressant detalj. Vi bor i ett hus som är byggt 1861! Det tycker jag är coolt.

No comments: