16 August 2009

Grillat är godast

Jag har grillat en gång den här säsongen. "På med tändvätska, vänta en stund, tänd på så sköter det sig själv". Sure. Min uppfattning är att en bra glödbädd kräver handpåläggning och oändligt tålamod. Jag brukar blåsa tills det svartnar för ögonen på mig och håret osar tändvätska. Jag överlämnar gärna det momentet till någon annan, bättre lämpad.

Hos Matte och Jenny, i frånvaro av J som dissar det röda köttet, blev det bbq härom kvällen. Och jag fick grillad biff som jag längtat efter. Underbart gott. Förutom att jag lärde mig om en cylinderformad brickettbehållare som gör finfin glöd på ett nafs, fick jag ett annat tips. Känns köttet som ligger på grillen stumt som nästippen: well done. Mjukt som kinden: rare. Har det hakans spänst: medium.

No comments: