11 September 2009

Fish Cakes

Men vänta här nu. Har inte jag skrivit om de här kakorna redan? Fish Cakes är en big time favorite och något jag alltid kommer förknippa det Britiska köket med. Och de för mig osökt in på rökt fisk, även det väldig Londonskt. För vad gör engelsmännen med sin fisk? Jo, antingen röker de den, panerar och hårdfriterar den eller hackar sönder och mosar den med potatis. Samtidigt som färsk fisk är så dyr och svåråtkomlig att jag som londonbo betraktar fisk som lyxvara. Lös den ekvationen åt mig, den som kan.

Fish Cakes skulle kunna tilldelas statusen fast food (men inte skräpmat). Det finns färdiglagade på de flesta mataffärerna, är mättande och goda och de ligger snabbt på tallriken till ett pris en tisdagsmiddag rimligen borde gå loss på. Om man inte envisas med att göra sina egna.

En första och enda gång har jag lagat "laxburgare". Enligt hamburgerprincipen på rå finhackad lax, kryddor, ägg och lite potatismjöl. Fish Cakes är inte riktigt samma sak som jag förstått det. Innan bullar rullas, tillagas både fisk och potatis för sig. Gräslök och citron verkar vara standard smaksättning. Även om man är lockad pröva koriander och röd chili eller pepparrot och dill, går onekligen gräslök och citron bättre ihop med ingridiensen som gör en god Fish Cake så god - den rökta firren! Den man hittar i fiskdisken här, är väl närmast varmrökt. Eller kallrökt. Jag vet faktiskt inte. Och än mindre begriper jag varför rökt vit fisk ibland är färgad gul.

Finfördela fisk som har fått sjuda i mjölk och kokt kall potatis. Rör ihop med ägg (något som binder) krydda, vänd kakorna i lite grahamsmjöl och snåla inte på smöret när ni steker på dem.

No comments: