29 October 2009

Fläskpannkaka

I could see this one coming. Paj? Macka? Tjockvadå? Det känns som den här pankisen inte riktigt har renommén den förtjänar ens hemma i Sverige.

Så jag gick till jobbet igår med fläskpannkaka i matlådan och en uttänkt replik på höjda ögonbryn hos mina engelska 22åriga kollegor. Och strax efter micron hade plingat kom frågan vad som låg på min lunchtallrik. Det var kul.

Äntligen fick jag tillfälle testa min tes att tjockpannkaka är en variant av Yorkshire Pudding. Eller det omvända. Och vad det är har definitivt varje engelsman en känsla för - Yorkshire pudding är nämligen ett givet tillbehör till the Sunday Roast! Min lunch innehöll samma ingredienser plus bitar av bacon. Den gräddades i ugnen just som Yorkshire puds fast utan the Roast som sällskap (vars fett enligt konstens alla regler ska droppa ner över the puds). Till den åt jag mangochutney blandat med "lingon berry jam". Och det svaret nöjde sig Will och Martin med.

Så jag har satt ribban på kontor 2 nu. På gott och ont.

No comments: