21 October 2009

London Dry Gin

"It's simply Vodka distilled with an orchestra of botanicals"
"You mean Juniper berries"?
"Well, yes, among other veg".
(Närmare bestämt Anis, Angelicarot, rot av Iris, Lakridsrot, Kanel, Kubebapeppar, Kyndel, skal av Lime och Grapefrukt, Saffran, Koriander, Muskot, Apbrödsträd, Olibanum, Kassiabark.)

I väntan på våra gäster i lördags, fick jag en privatlektion med Luke. Luke är bartender på The Clarendon och sitter inne på digra kunskaper inom ämnet. Till skillnad mot mig som sippar cocktails för sällan och knappt vet hur man skakar ihop en Manhattan. Jag vore ju korkad om jag inte lärde mig så mycket jag kan av honom nu när jag har chansen.

Det här berättade han också om Gin. Många sorter bryggs och distilleras i centrala London. Hendrick's är smaksatt med olja från rosens kronblad och gurka. Således serveras en gindrink på Hendrick's med gurka i. GTn som ju är en poppis grogg, härstammar från de engelska kolonierna där man drack Tonic med utrört kinin i. Tonic dövade smaken av kininet som i bästa fall höll Malarian stången. Gin var Engelsmännens svar på Genever som Holländarna tar åt sig äran för.

Läser man vidare om Gin och dess historia, finns det många likheter med vår hojtarolja (hembrända sprit). Starka grejer, till ett lågt pris och med förödande sociala konsekvenser. Fram tills the Gin Act 1751 var tillverkningen av Gin fri i England och det stora utbudet gick hårt åt redan utsatta befolkningsgrupper. Det inrättades särskilda Gin Palaces och drycken kallas än idag "Mothers ruin".

Ja, på The Clarendon går det förstås mer städat till. Fast en lördag kväll efter kl 23, i privat sällskap och fri bar, är gränsen hårfin. Jag var där. Med the bonnet on!

No comments: