11 October 2009

Reklamerat

"We were sorry to learn that your purchase of Waitrose Lemon Infused Olive Oil was unsatisfactory. (...) We can confirm that we have not encountered any general problem of this nature nevertheless, your experience highlights the need for constant vigilance and we will continue to monitor the situation closely to ensure the correct standards are consistently maintained for the future. (...) Thank you for taking the time and trouble to bring this matter to our attention. Your experience has certainly not reflected the high standards we work to achieve and I hope we may regain your complete confidence in our products."

Ha! Kom igen nu Waitrose. Den här olivoljan smakar syntetisk tillverkad citrusessens. Och sött som Limoncello. Den är äcklig och motsvarar varken mina förväntningar på oljan i sig eller på the Waitrose brand. Och just det sade jag till butikspersonalen när jag kom tillbaka med olja och kvittot som jag hade rotat rätt på ur en dagsgammal soppåse. Det blev att fylla i blankett och låta lagom formellt bestämd.

I retur fick jag inte bara pengarna tillbaka utan det dubbla beloppet tillbaka(!). Sen kom första brevet på posten som bekräftade man mottagit mitt klagomål och att produkten nu testades på Waitrose laboratorium. Det andra brevet, som jag citerat ur ovan, låg på dörrmattan ca 2 veckor senare.

Jag tänkte inte så mycket fajtas över att jag har rätt i att Waitroses smaksatta olja smakar trist, som att jag vill reflektera över Customer Service. Aha, är det i själva verket så här man ska behandlas som missnöjd kund?! Med personligt underskrivna brev som liksom vill blidka och bedyra att jag har rätten att gnälla och klaga. Eller är det här sättet att utöva Customer Service på, en släng av det klassamhälle England en gång var?

Jag gillar sättet Apple gör det på. Ersätter mig, sakligt och generöst, med ett nytt fungerande exemplar om det förra inte gjorde det. Men skippar det auktoritetsstyrda yadda yadda. Hey, simply, den här citronoljan föll inte mig på läppen och jag tycker bara att Carluccio's gör den bättre.

No comments: