25 October 2009

Steak Pie


Vårt sällskap satt och smälte sin Sunday Roast över ett parti Scrabble när vi kom. Köket hade stängt 20 minuter tidigare. Kökspersonalen var på rast i ytterligare 1h40min. I baren fanns inte ett enda veggoalternativ förutom chips. Frånsett det verkar the Duchess of Kent vara en prima kvarterspub.

Fast det hjälpte inte. För vi var hungriga efter en promenad längs Regents Canal hela vägen från Notting Hill till Camden (och jag blev dubbelt så besviken eftersom jag tänkt skriva om min roast här). Så det blev att gå vidare.

The "Vineyard" på Upper Street är vid första anblicken en högst ordinär sportsbar. Charm och karaktär är väl inte dess tyngst vägande egenskaper. Mina förväntningar på maten, annat än att bli mätt i magen, sjönk ett par snäpp på skalan i jämförelse med stället vi precis lämnat. Så pass att jag inte vågade beställa "Sunday Roast with the usual trimmings".

Istället gick jag loss på "Steak pie with mash". Just det. Paj fylld med köttgryta och mos och skysås till det. En klassiker i det här landet. Det finns variationer jag inte begriper skillnaden på - Shepherds Pie, Cottage Pie, Kidney Pie. För det här var min första (jag vet, jag vet - mitt engagemang vinner inte priser varje dag). Men sen ikväll är jag inte helt främmande inför smördeg och potatismos på samma tallrik. Gott, stabbigt och just vad man kan önska till Söndagsmiddag.

No comments: