9 November 2009

Baka upp och ner

Några veckor tillbaka har jag gjort det varje helg. Jag har liksom inte kunnat stå emot. Sockret spelar naturligtvis en roll i dramat; jag är fast för tillfället. Men även ritualen - slå på ugnen, sno ihop en mjuk kaka för att fika hemma i soffan - tillhör hösten.

Så jag har krossat kardemummakärnor, smörjt och bröat formar, slickat av vispen och känt stor tillfredsställelse.

Förra helgens muffins gjorda på majsgryn (jag använde corn flour) blev s å d ä r. Ett muffinsrecept som legat i bakhuvudet och skvalpat sen jag hittade det för många matbloggar sedan. Högst amatörmässigt läste jag mg istället för ml och höll på att misslyckas totalt. Nu blev de bara lite, ehm... stumma. Smakade mer cornbread än äppelmuffins.

Nu. Jag ska inte tråka ut den som läser You will eat it and you will like it med mina triviala, veckovisa bak. Men jag vill bara säga en sak - pröva den här uppochnedkakan! Jag styrde nämligen undan från majsmjölet, uppdaterade mig på Food Blogga och vågade blanda in kryddan man annars associerar till lammstek och rödvinssky. Vet ni hur bra färsk Rosmarin gör sig tillsammans med mycket smör och karamelliserat brunt socker? Eftersom färska fikon är out of season, fick min kaka en uppsida av pistagenötter, färska päron (Winter Nelis?) och just Rosmarin. I övrigt följde jag det här över 70 år gamla receptet till pricka. Fantastisk god!

No comments: