22 November 2009

the Christmas Pud

Idag är Stir-up Sunday. Eller söndagen före första advent.

I den engelska matkalendern är det dagen då man ska blötlägga frukten till sin Christmas Pudding. Imorrn skulle smeten ha blandats och fruktkakan ångkokats i 6 timmar. Förr i tiden, stack man ner ett par silvermynt i kakan. De förde lycka och välgång med sig till den vars bit kom med mynt. Sen ska kakan stå på ett svalt, mörkt ställe (under sängen i ett otempererat sovrum, föreslår Delia Smith) tills det är dags duka julbordet. Då ångkokar men den lite till, flamberar den i konjak och äter den med grädde eller brandy butter.

Det Victorianska England lever!

5 comments:

m said...

det är ju så otroligt gott! varje sommar blir vi bjudna på christmas pudding av våra engelska släktingar (eftersom vi inte firar jul tillsammans). jag önskar att jag kunde göra en själv men jag antar att det kanske inte skulle vara lika gott då.

Anonymous said...

Åh jag önskar du vore närmare och kunde bjuda mig på pumping-paj eller christmas pudding.../karin

ulrika said...

dito Karin!
m: Sommar?! Du menar att den stått sen i December och gonat till sig. Underbart.

ulrika said...

Vill tillägga att jag aldrig smakat Christmas Pudding... Varken till jul eller juli. Genant.

Jenny Ö said...

Nja inte sååå gott om du frågar mig, men gärna en hederlig romstinn fruktkaka så här till jul.