7 December 2009

Taylor St Baristas

Kaffe blir det ju mest varje dag. Bäst sitter den, kaffetåren, ca 2,5 timme efter frukost. I den vevan, någon eller några dagar per vecka, passerar jag det här stället på väg till mitt kreativa jobb i östra London. Det köas, surras och sörplas om Taylor St Baristas. Och lika lätt som Australiensarna dras till deras Lamington Cakes, går jag på det.

Man kanske inte skulle tippa det, men i London får man bra och gott kaffe. Överlag. På coffee shopen är svart kaffe allt som oftast espresso utspätt med hett vatten som då kallas Americano. Och hemmakaffebryggare ser man inte röken av. Men det är just Taylor St "filter coffee" jag tänkte testa. Min tankegång går så här - kan de här Australienserna sin sak smakar även deras filter coffee top notch.

Man går in genom en dörr och ut genom en annan. I korridoren däremellan tar en söt pojk ens order, nästa är sådär himla trevlig, tar betalt och stämplar ditt loyalty card och nr 3 & 4 gör kaffet. De senare ser väldigt seriösa ut. Beroende på hur lång kö det är, kan det gå ganska kvickt. Det finns inga sittplatser att prata om. Jo, två barstolar framför fönsterbrädan som man i princip får klättra över. Och jag tror de flesta kunderna gottar sig i känslan av att de tillhör en liten grupp finsmakare som hittat hit och bara dricker sitt kaffe här numer. Det är i alla fall vad de sagt till mig.

Hittills har jag prövat filter coffe på bönor från Jemen och El Salvador. Inget levde upp till mina högt ställda förväntningar. Men jag har en känsla det inte ska skyllas på bönorna eller rostningen, snarare tillagningen. De hade den där oaptitliga tonen av beska och surhet som kommer med kaffe som inte bryggts på kokande hett vatten. Men jag ska ge kommande fredagsböna en rättvis chans! Har även spelat säkert och druckit Taylor St white americano. Den var utmärkt god. Fast den slår inte den från min all time favorite kaffehandlare ytterligare några kvarter österut. Han ska också få bild och post sig tillägnad här på You will eat it and you will like it.

3 comments:

skatebird said...

Jag var nyligen i Paris och drack kaffe på Café Le Mouffetard. Rekommenderas!

ulrika said...

Muffetuff på dig själv! När jag gifter mig i Paris ska jag ändå bara dricka Champagne ;)

Basilika said...

En australiensisk kompis har dragit dit mig. Kaffe precis som i Sydney (lika gott alltså), och så är de ju så rackarns trevliga de som jobbar där!