15 January 2010

Hos slaktaren

Att dela middagsbord med en vegetarian är en ynnest. Det är sällan enformigt, det är gott, bra för magen och good value for money. Men veggodealen ger som störst utdelning när jag äter rött kött. Då menar jag inte bacon, korv och rökt skinka på mackan. Utan när jag investerar i köttfärssås, biff med vitlöksmör eller lammburgare. Väl där och då är tillfredställelsen maximal.

JohnLineButcherJust idag är det slow cooking på gång. Gulasch närmare bestämt. Massor av portioner blir det. Drygt 1 kg kött kom jag hem med igår efter ett besök hos John Line, slaktaren på Harrow Road i närheten av kontoret. Det krävs ingen Masters degree för att begripa de här slaktarna kan sin sak: kön ringlar sig oftast lång utanför.

Jag hade förberett mig inför besöket hos John Line. Studerat delar och styckesscheman av kossan. Pluggat in terminologin. Kollat recept för rätt mängd kött. Var beredd med några begåvade frågor.

För en Gulasch, hade jag tittat efter Högrev i köttdisken i Sverige. Eller möjligen Fransyska. Så jag berättade vad jag skulle koka ihop och bad slaktaren om Chuck (Högrev) eller Brisket (bog) för jag gillar de här lite fetare och tuffa bitarna.

Jag såg spretande, djupfrysta oxsvansar under huggkubben. En plastlåda såg ut att innehålla tungor. Det låg skivor och bit av Pork belly i kyldisken. Majskyckling hängde på krokar. Men ingen Chuck. (Vad är det för slaktare?!). Hur som helst blev jag rekomenderad "Stewing beef". Den kom i rejäla skivor, ganska magert och fritt från senor. Så det fick det bli. Pris? £5,40/kg. Ursprung? Kom av mig att fråga. Han tittade så strängt på mig, Slaktaren, när allt jag ville var att ta del av hans spetskunskaper.

Nu ligger köttet i marinad. Torkad mejram, citronzest och vitlök jobbar i team för att ge Gulaschen guldkant (tack Mats!). Nu, tricket med en lyckad Gulasch är koktiden. Min kommer stå i kastrull på spisen. Men hade jag haft en lergryta hade grytan fått gå i den, i ugnen på 150 grader. När köket är mört, koka en timme till så köttet faller sönder och paprikan är oigenkännlig. Vi får se om tålamodet är med mig för timme 3 ikväll.

2 comments:

MANNY-KEN said...

Spännande! Let us know.

Anonymous said...

Men oj vad spännande! Berätta sen hur det gick/kramen K