12 January 2010

Kardemumman

Listan på svenska accessoarer jag hade velat ha i kyl och skafferi kan lätt bli lång. Men vad tjänar det till att ens lägga tankekraft på vad man INTE har? Jag brukar äta desto mer leverpastej, filmjölk och falukorv när jag är i Sverige på besök. Och stå emot frestelsen handla med mig svenskvaror. Men i väskan med julklappar slank det ändå ner några tillbaka till London: 100g färsk jäst, 1 stor burk ansjovis, wettextrasor och kardemummakärnor. För nu ger jag upp på engelsk cardamom.

Kardemumma i sina gröna kapslar ligger verkligen som i en fröskida med sitt ytterskal och mellanväggar. Och de är i det formatet de kommer här i glasburken man hittar mellan caraway seeds och cayennepeppar. Som valnöten fast mycket mer smått. Ni kan ju tänka er hur mycket pill det blir för lite smörstekta äppelklyftor. Sen är de lite mjuka, kärnorna som pillas ur kapsel. Så för mig, som inte har någon mortel (?!), återstår tillika merparten av jobbet att få till färskmalen kardemumma.

Jag har funderat på varför de här små kryddfröna är så olika. När K gästade London i februari förra året och skulle baka semlor till sitt posse, beklagade hon sig för mig över att hon köpt fel sort. Jag vet att min kära vän L tog den lätta vägen ut för länge sedan och bunkrade hemma i Sverige. Men jag har kommit fram till att det rör sig om samma gröna kardemumma både här och i Sverige. Jag läste två detaljerade och upplysande artiklar från Taffel som snabbt skingrade förvirringen om vi månne bakar på svart kardemumma i Sverige. Och hur jag lättast krossar kardemummakärnor skrivs det spaltmeter om på internet. Kitos!

2 comments:

Becka said...

Ville bara tipsa om Totally Swedish som ligger i Edgware, de har både färsk jäst och kardemumma. Kanske inte så jättebilligt (£2 för en burk kardemumma och 50p för jäst) men där brukar jag inhandla sådana saker som är svåra att hitta någon annanstans än i Sverige :]

ulrika said...

Tack Becka, likaså Scandinavia Kitchen, Great Titchfield str (?) har färsk jäst från Jästbolaget. På min radar nu, är svensk mandelmassa till semlor! Ska kolla upp Totally Swedish.