11 February 2010

Delia Smith - 50 år som tastemaker

Matskribent och kolumnist sen 1969. Engelsk matlagnings-TV persioniferiad under 70- och 80tal och ett återkommande ansikte i rutan än idag. 21 miljoner kopior sålda böcker (Stieg Larsson-triologin har sålt 12 miljoner world wide) varav min närmaste granne säkert sitter på en eller två. Delägare till Norwich fotbollsklubb. Stilig. Ödmjuk. Förmodligen rik som ett troll. Nu har BBC just tillägnat hennes livs historia och kärriär 5 trettiominutersprogram. Girl Power!

Själv hade jag inte fattat vilket avtryck hon har gjort i de Brittiska köken innan jag tittade på "Delia through the Decades" på BBC iPlayer. Hon har fått försäljning av flytande Glukos och färska tranbär skjuta i höjden efter att ha lagat mat på de ingredienserna i TV. Stekpannor likaså. Hon drog in en halv miljon engelska pund på "Food Aid Cookery Book", en kokbok med kändisrecept. Det var hennes sätt bidra till hjälparbetet mot världsvälten inspirerad av Band Aid. Och sen kan hon hållas skyldig för omslaget till en av historiens mest legendariska plattor!

Nu kan hon ju inte ha samma ikonstatus hemma, eller har hon det?! Men hade Ingvar Kamprad haft en passion för matlagning och mat istället för h e m m e t alla har råd med och kan bygga själva, hade han kunnat vara Sveriges Delia.

För egen del bläddrade jag första gången i en av hennes kokböcker, här i London, som student bara för några år sedan. Än mindre äger jag en (men det ska bli ändring på det). Men jag återkommer ofta till hennes site, DeliaOnline, som jag gillar. Den är ett säkert kort - presenterar recept steg för steg, ger fakta kring rätter och råvaror utan att bli mossig eller får läsaren känna sig som en novis. Tvärtom. Och det är nog just det som är hennes framgång. Bedriften hon lyckats med är att utbilda generationer av britter i konsten att laga riktig och god mat enligt recept som du och jag lyckas med. I bokform och på TV. I motsats till dagens tv-kockar vars program mer känns som underhållning.

Jag tänkte ge mitt kök en air av 80-tal framöver och laga ett par Delia-recept som har hängt med sen dess:
1) Piedmont Roasted Peppers
2) Hennes Chicken Basque
3) Pork Chops with Wild Mushrooms

No comments: