25 February 2010

Delia's Complete Cookery Course

Sitter här och bläddrar i min nyinköpta, 632 sidor tjocka KOKBOK - en bit av det Brittiska köket jag kan ta med mig. Långa textsjok på matt papper, typsnitt Times New Roman. Tätt mellan raderna. Sparsamt med bilder och de som finns, kommer i klump på egna sidor i blankt papper. Back to basics alltså - underbart.

Tittar efter receptet på Delia's Baskiska allt-i-ett Kycklinggryta som jag föll för när hon lagade den i BBCs dokumentär. Och i kapitlet Poultry (fågel) får jag lära mig ett och annat. Att fryst kyckling är av ondo. Jag snappade upp det tidigt och ägnar inte frysta kycklingfiléer så mycket uppmärksamhet. Men jag har inte funderat så mycket på varför.

Gödkycklingar vars öde är frysdisken, robbas på sitt alldeles för korta kycklingliv och får fjäderdräkten plockad. Sen, för att snabbt kunna frysas, ska de kylas ner. Iskallt vatten är tydligen en effektiv metod. Så i åker de och likt en torkad porcini, suger de upp vatten. Och har de otur injeceras de med polyfosfat som binder vätska för att nedkylningen ska gå ännu snabbare. Vi konsumenter får kyckling som inte smakar kyckling och betalar för vatten.

Håller man på så här 2010? Gillas inte av Delia.

2 comments:

Caroline said...

ÄLSKAR Delia!

MANNY-KEN said...

Låter spännande! Men uschamej, stackars små fåglar.