3 February 2010

Flapjacks

Idag, i köket på jobbet, hörde jag mig själv säga "I'd love to have one" när det här fatet sträcktes fram. Förvisso, när en av direktörerna bjuder och berättar att det är hans 4,5 år gamla son som bakat dem till pappa, är det politik att svara Ja Tack. Men jag menade det.

I mitt fall är Flapjacks som med korven i det här landet. Jag har svängt. Gippat med storseglet uppe. Vad jag snabbt avfärdade, hade såklart solklara skäl vara vida omtyckt och utbrett.

I p r i n c i p, i sin enklaste form, är Flapjacks havregryn dränkta i smör och sirap. De plattas till och bakas i ugn. Ni hör ju. Snabb energi och möjligen lite nyttigt också.

Från början fattade jag inte galoppen. Vill du ha sött till take away-kaffet - satsa på ett muffins. Är det fibrerna man är ute efter - ät en tallrik müsli. Men förutfattade meningar kan besegras av empiri - jag tillstår Flapjacks är ett perfekt snack.

De billigare än 69p är inget vidare, det har jag lärt mig. Och jag kanske inte knaprar Flapjacks varje gång eftermiddagskoman hänger tung. Men jag skulle kunna göra det för vart jag än hamnar stående redo med plånboken i färd att betala för något att stoppa i mig, dyker de upp - coffee shopen, tobaksaffären, matbutiken, delin, cafeterian på simhallen. Alla varianter står till buds. Flapjacks Bites, Honey Flapjacks, Millionaire's Flapjacks ("choccy Chewy Caramel Nibbles"). Och så Pret A Mangers Love bar som är Flapjacksens RR.

4 comments:

Anonymous said...

80-talsfikabröd/K

ulrika said...

Och nutalsfikabröd också!

Anonymous said...

Ha,ha,haa...den var kul!/kram k

Purl Alpaca Designs said...

Jeg vet! Flapjacks var et helt nytt fenomen for meg når jeg flyttade til London. What is the big deal!Men nå skjønner jeg det. Altfor godt...