28 March 2010

Tema: Småkakor

R, en god väns fästman, och jag delar intresset för brödbakning. För länge sedan, innan surdegshipstern var ett begrepp, kom R med ett förslag vi skulle starta en brödcirkel. Låta en surdeg gå runt bland medlemmarna som fick mata den, baka något och skicka en bit bröd + surdeg vidare. Ugndom skulle vi heta.

Brödcirkeln Ugndom uppstod aldrig men här i blogosfären, på en mer virtuell nivå, är gemenskapen stark. Månadens Sötsak, på initiativ av Theresia som skiver bloggen Söta Saker förenar oss glada hemmabagare den här månaden.

Mitt blygsamma bidrag är Schackrutor. Men inte de vanliga för mina är bakade på pepparkaksdeg. Kalla mig frugal men jag hade inte hjärta göra mig av med resten av deg från i advent, hitflugen från Stockholm och allt när peppisarna räckte och blev över. Så 250 kvarblivande gram åkte fram ur frysen, rullades till stavar som jag varvade med citronspetsad mördeg.

Om julstämningen spred sig? Lite faktiskt.

No comments: