8 March 2010

Whole Yellow Peas

Idag har jag tagit långlunch. Ärtsoppan fick tid att puttra klar på spisen och jag, efter en svängom med halsviruset från hell, äter äntligen vid samma bord som mina smaklökar och aptit igen.

Det är lite sisådär med att allokera torkade gula ärtor här i London. "Split peas" finns att få tag, inga problem, men de är som namnet antyder inte hela. Och så är de redan skalade. Alltså det hårdsmälta ytterhöljet torkade ärtor har och som flyter upp till ytan på ärtsoppa, likt isen i drinken, är redan avlägsnat. Klassisk svensk ärtsoppa på split peas blev inte riktigt riktig. Inte i min omsorg i alla fall.

Men, som jag anade, fanns hjälp att få på kryddstorköpet på Drummond Street - whole yell0w peas om 500 g/påsen!

Jag kokade dem med lite av det gröna på purjon, en kvarts gul lök, en tumme färsk ingefära och 4 cm stjälkselleri, lite torkad timjan. Och så buljong såkart.

No comments: